>>Revisie Maserati 3.2 liter V8, deel 2.

2014 | Revisie Maserati 3.2 liter V8, deel 2.

Het eerste deel van dit revisie topic sloot af met het boren en honen van de cilinderbussen van de quattroporte 3,2 liter V8. Dit vervolg begint met enkele detailopnamen van die processen, waarna de wederopbouw volgt.

 

Allereerst het boren. De foto hiernaast is genomen tijdens het boren. Zichtbaar is de draaiende boorkop en het oude hoonbeeld dat vervangen wordt door de nieuwe boorgroeven. Er wordt geboord tot ongeveer 0,05 millimeter voor de eindmaat. In totaal wordt de cilinderbus een kleine 0,2 millimeter opgeboord.

 

Hierna volgt het honen, waarbij de laatste 0.05 millimeter uit de bus gehaald wordt. Ook hierbij wordt wederom de torqueplate gebruikt om te voorkomen dat de cilinderbussen krom trekken na montage van de cilinderkoppen. 

 

De kleppen zijn geïnspecteerd en geslepen. Voor een goede afdichting tussen de klep en de zetel in de kop, wordt de klep op de zetel ingeslepen. Ook worden er nieuwe klepseals gemonteerd. Deze vormen de olieafdichting op de klepsteel. De oude seals waren uitgehard en versleten en hebben zeker een bijdrage geleverd aan het hoge olieverbuik.

 

Vervolgens worden de kleppen en klepveren gemonteerd en wordt de klepveerdruk gemeten. Het is belangrijk dat alle kleppen voldoende sluitdruk hebben. Met een te lage veerdruk kan de klep gaan zweven tijdens hoge toerentallen. Hij krijgt dan niet genoeg druk om meteen weer te sluiten na het hoogste punt van de nok. Een te hoge druk geeft onnodige slijtage. De fabrieksspecificatie geeft hierbij aan wat de gulden middenweg is.

Proefmontage van de krukas in zijn nieuwe lagerschalen, in beide carterhelften. Zowel de radiale als axiale speling wordt hierbij gemeten en gecontroleerd naar specificatie. Als deze binnen de gestelde toleranties vallen en de krukas soepel draait zonder zware punten hoeft het blok niet meer bewerkt te worden en kan de definitieve montage beginnen. Dit begint met de montage van de bussen, zuigers, zuigerveren, drijfstangen en pakkingring. De krukas wordt in zijn lagerschalen gelegd en de drijfstangkappen worden op moment aangehaald. Hierbij wordt in ruime maten motorolie aangebracht zodat de lagers nooit zonder olie draaien.

 

Aan de onderkant van het blok wordt de olieaanzuigbuis gemonteerd samen met de zogenaamde klotsschotten, ookwel baffleplate genoemd. Deze voorkomen dat de olie in het carter tijdens het rijden gaat klotsen en de oliepomp lucht kan aanzuigen. Na montage van de oliepomp, waterpomp, spanrol- en cilinder en distributieriem is het shortblock compleet. De zes hulzen op de foto zijn gemonteerd om er tijdelijk voor te zorgen dat de cilinderbussen op hun plek blijven zitten, tijdens het met de hand draaien van de krukas.

 

Na montage van de cillinderkoppen, beide turbo's en de nokkenasgalerij wordt de klepspeling afgesteld en de kleplift gecontroleerd. Als laatste volgt nu montage van de hulpaggregaten zoals de dynamo en de pompen van de stuurbekrachtiging en airco.

 

Voor een frisse afmontage worden de kleppendeksels en de distributiedeksel opnieuw in de krimplak gespoten. De kleppendeksels worden vervolgens heel licht gevlakt voor een schitterend resultaat. Montage van deze delen is de laatste hand aan dit mooie project.

 

Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Sitemap | © 2018 Dijkhof Autorestauraties