>>Revisie Maserati 3.2 liter V8

2014 | Revisie Maserati 3.2 liter V8

Een recent project bij Dijkhof autorestauraties, is de volledige revisie van een 3.2 liter V8 uit een Maserati Quattroporte, met een hoog olieverbruik als voornaamste klacht.

Na uitbouw van de motor en grondige inspectie blijkt dat zuigers, zuigerveren en de cilinderbussen door de slijtgrens heen versleten zijn.  Opnieuw boren of kotteren van de cilinderbussen en een nieuwe set zuigers met overmaat is de enige goede oplossing.

Om dit goed aan te pakken wordt het onderblok volledig gedemonteerd en zorgvuldig gericht en ingespannen op onze boorbank. Om de spanningen van de cilinderkopbouten te simuleren wordt een zogenaamde torqueplate gemaakt. Dit is een dikke stalen plaat die op maat gemaakt wordt om de cilinderkop te simuleren, maar de cilinder wel toegankelijk maakt voor het boren en honen.

 

 

Bij het boren blijkt dat een van de acht bussen ovaal is uitgesleten. Dit is te verklaren door de ruimte die de bus heeft in het onderblok en de eenzijdige belasting van de zuiger op de werkzijde van de cilinder. De quattroporte motoren zijn berucht om de dunne wanddiktes van de bussen. Hierdoor blijft er riskant weinig materiaal over om de ovale bussen schoon te kunnen boren. Gelukkig kan onze klant ons voorzien van vervangende, originele bussen waarvan er een wordt gemonteerd en geboord. Nu alle cilinderbussen op maat zijn kunnen ze gehoond worden. Honen is een bewerking om de cilinderbussen exact op maat te brengen en geeft een oppervlak dat erg goede smerende eigenschappen kent. De hoonsporen die achterblijven hebben genoeg profiel om een oliefilm te behouden, maar zijn glad genoeg om de zuigerveren nog mooi te laten glijden.

 

Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene Voorwaarden | Sitemap | © 2018 Dijkhof Autorestauraties